Thursday, November 21, 2002

تجربه مو�ّقيّت‌آميز Studio MX در جمع كردن نرم‌ا�زارهاي مرتبط در يك Package و برچسب قيمت پايينتر اكنون الگوي شركتهاي مختل�ي شده، Adobe با تقليد از همين �عّاليت سه تا پكيج 1000 دلاري به همراه يه پكيج 1250 دلاري آماده كرده كه نرم‌ا�زارهاي مختل�ش رو در اونها جاي داده . اين 4 پكيج در عناوين مختل� نرم‌ا�زارهاي مرتبط Adobe رو با هم جمع كردند. Design Collection و Publishing Collection و Digital Video Collection و Web Collection چهار پكيج اصلي هستند. Adobe ميگه كه شما با خريد اين Packageها تا 40% سود مي‌بريد در زمان و هزينهء خريد. همچنين محصولات اصلي هر گروه به شما اجازه مي‌دهند كه اقدام به UpGrade به همراه ساير محصولات مرتبط كنيد.

Design Collection متشكّل از چهار نرم ا�زار PhotoShop و Illustrator و InDesing و Acrobat هستش. اين پكيج امكانات كاملي براي طرّاحي خام گرا�يكي و �راهم مي‌كنه و همينطور سريعترين راه براي توليد PDFهاست، با 999دلار مي‌تونيد اين مجموعه رو خريداري كنيد. Publishing Collection متشكّل از مانند پكيج قبلي با جايگزين كردن PageMaker به جاي InDesign هستش. شما از اين Package براي طرّاحي گرا�يكي نشريّات و كتابها و همينطور ارتباطات شغلي مي‌تونيد است�اده كنيد، Adobe ميگه كه اين Package بهترين Solution براي رسانه‌هاي چاپي و توليد و طرّاحي اونهاست. Web Collection هم يك پكيج 1000دلاري متشكّل از GoLive و Photoshop و Illustrator و Acrobat هستش. Adobe انتظار داره اين يه Solution كامل باشه براي طرّاحي وب ولي نيست، جالبه كه LiveMotion در بين اين ابزارها نيست، اين ميشه گ�ت بدترين خريد مي‌تونه باشه. امّا در برابر بدترين پكيج بهترين نمونه پكيج 1250 دلاري براي Digital Video Editing هستش. اين پكيج متشكّل از گرونترين نرم‌ا�زارهاي Adobe به نامهاي Premier و AfterEffect و Photoshop و Illustrator هستش. با داشتن اين پكيج كه قيمتش خيلي خوبه يكي از بهترين SOlutionها رو براي ويرايش ويدئويي بدست خواهيد آورد. به نظر من بيشترين سود در خريد اين نمونه‌خواهد بود. در اين ص�حه مي‌تونيد ليست كاملا محتويّات و لينكهاي لازمه رو براي اين مجموعه‌هاي جديد بدست آوريد. همه نرم‌ا�زارهاي قرارگر�ته در اين محموعه‌ها جديدترين نسخه‌هاي توليد شده هستند كه جمع قيمتهاشون تقريباً دوبرابر قيمت پكيجهاي ارائه شده خواهد شد. پكيجها همگي شامل اطلاعات لازم، كتاب، CDهاي آموزشي و گارانتي و امكانات پشتيباني هستند.

Wednesday, November 20, 2002

COMDEX پاييز 2002 تا �ردا تموم ميشه، دستآوردهاي اين همايش، نمايشگاه و تالار هرساله اونقدر زياده كه تقريباً حوزهء خبري سال آينده‌اش رو پوشش ميده. Windows XP Tablet Edition بهترين محصول نرم‌ا�زاري امسال! دوستمون آرمان در وبنگار يه چيزهايي درباره‌ش نوشته، چقدر خوبه يكي از وبلاگ نويساني كه به بخش سخت‌ا�زارها و نرم‌ا�زارها در بخش عمومي اهميّت مي‌دن يه گزارش كامل درباره اين همايش و نمايشگاه تهيه كنند. تا همه بخونيم. مي‌دونيم كه Comdex كه البته يه نمايشگاه بازرگانيه يكي از مهمترين بخشهاي ارزشگذاري سياستهاي شركتهاي بسيار بزرگ در زمينه توليد و توسعه �ن‌آوري هستش. سياستهاي �روش و همينطور محصولات تازه‌اي كه در اين نمايشگاه و يا بهتر بگيم Show تبليغاتي ارائه ميشه براي تمامي مصر�‌كنندگان، توليد كنندگان و كاربران ساده و حر�ه‌اي دنياي كامپيوتر اهميّت داره و تقريباً همه رو تحت تأثير قرار ميده. منتظر يه مقاله كامل [باشيم؟]
اينجا به قول سايت myPoint خيلي خلاصه نوشته كه چه كساني با Flash MX راحتتر كار مي‌كنند و چه كساني با LiveMotion 2.0. عنوان مقاله Flash MX در برابر LiveMotion 2.0 هستش. نسخهء اوّل LiveMotion كه به نظر من واقعاً نرم‌ا�زار بدردنخوري بود. من �كر مي‌كنم هيچيك از دلايل ذكر شده براي انتخاب LiveMotion 2.0 براي توليد �ايلهاي Flash قابل قبول نيست. Flash MX داراي رابط كاربري خيلي خوب و ساده‌ايه كه هرگز رابطهاي كاربري Adobe به گردش هم نمي‌رسند. به نظر من تنها دليلي كه مي‌تونه براي يه كاربر حر�ه‌اي يا مبتدي كا�ي باشه كه به سمت LiveMotion 2.0 بره اينه كه طر� �قط و �قط در عمرش با رابطهاي Adobe كار كرده باشه و در همه برنامه‌هاي غيراز Adobe احساس ناراحتي بكنه و همينطور اونقدر هوش و استعداد نداشته باشه كه بتونه خودش رو با يه رابط كاربر ديگه هماهنگ بكنه. LiveMotion 2.0 و همينطور Corel R.A.V.E هر دو از برنامه‌هايي هستند كه سياستهاي اشتباهي براي توليد داشتند من اگر جاي طرّاحان Corel و Adobe بودم سعي مي‌كردم امكانات اين دو نرم‌ا�زار رو به CorelDRAW و Adobe Illustrator اضا�ه بكنم بجاي اينكه يه نرم‌ا�زار كاملاً تازه و جديد بسازم. باز هم من �كر مي‌كنم عنواني مثل Flash MX در برابر LiveMotion 2.0 اصلاً از پايه اشتباهه چون كسي نيست كه واقعاً LiveMotion 2.0 رو براي Flash MX ترجيح بده. مگر بخاطر قيمت و تعصّبات خاص.
اين سايت معرّ�ي امروز سايت Macromedia بود كه به عنوان يه نمونهء خوب در است�اده از امكانات Flash MX ارائه شده. واقعاً طرّاحي گرا�يكي خوبي داره (درباره مد لباسه؟). مجموعهء پاييز و زمستان 2002-2003 رو كه با Flash 6 ساخته شده نگاه كنيد.

البته علاوه بر طرّاحي گرا�يكي حركتها و برنامه‌ريزي خوب Objectهاي Interactive هم از امتيازات بالاي اين سايت هستند. اگر داراي يه Connection قوي و يا يه صبر تموم نشدني نيستيد به اين سايت مراجعه نكنيد. حجم تصاوير بالاست و movieها و Videoها همه ارزش ديدن دارند. اين سايت بزرگيه ولي بخشهاي كه من پيشنهاد مي‌كنم بهشون توجّه كنيد بخشهاي ريز و كوچيك سايته، Cursor Waitingهاي خوشگل داره، كليدهاي و Highlightها خيلي خوب Action نويسي شدند. به موسيقي و صداها توجّه كنيد، من حدس مي‌دنم همه با Actionها برنامه ريزي شدند، صداها در بخشهاي مختل� كاملاً جدا هستند ولي كاملاً مشخصه كه همه توسّط Movieهاي خودشون كنترل مي‌شن، احتمالاً اين سايت سايت گرونقيمتي از لحاظ طرّاحي و اجرا بوده چون طرّاح وقت زيادي براش صر� كرده. Navigation در اين سايت براي من تازگي داشت، روش خيلي خوبي براي حركت بين صور �لكي طرّاحي شده، حتماً MAP رو نگا كنيد تا دقيقاً متوجّه راهي پيموديد بشيد. ببينيد يه سايت تبليغاتي چطور مي‌تونه با است�اده از طرّاحي گرا�كيي و برنامه‌نويسي خوب به هد�ش برسه، اين سايت نيازي به �كر كردن درباره امنيّت و يا سريعترين تكنولوژي ارتباطي و داده‌اي نداره، و اگر هم طرّاحي به اين بخش توجّه كرده باشه حتماً بايد اون رو در درجه دوّم اهميّت قرار بده. اين نكته‌ايه كه همه شما بايد در طرّاحي سايتها و پروژه‌هاتون بهش توجبه كنيد و هرگز منكر اهميّتش نشيد.
Integrated Developement Environment يا IDE يكي از ويژگيهاي يه نرم ا�زار، Developer يا Editor هستش كه هرچي قابليّتهاي بيشتري داشته باشه و داراي Referenceها و Helpهاي جامعتري باشه كاربردي‌تره. براي زبانهاي برنامه‌نويسي Web امروزي Editorهاي مختل�ي وجود دارند كه براي قسمتهاي net. رقيبي براي VS.Net نداريم و همينطور براي Scriptingهاي Client-Side هم Dreamweaver MX يه Editor عالي هستش ولي هر دوي اين برنامه‌ها كمبودهايي دارند، VS.Net محيط عالي‌اي داره ولي از PHP، Perl و ColdFusion پشتيباني نمي‌كنه. Dreamweaver MX هم داراي يه Class Manager و همينطور Test كننده Internal نيست كه بتونه Serverها رو Emulate كنه. CodeCharge Studio يكي از بسته‌هاي نرم‌ا�زاريه كه براي ر�ع اين مشكل اومده.

CodeCharge يه Editor و Developerعالي براي ASP و JSP و PHP و Perl و ColdFusion و ASP.Net هستش. اين مجموعه داراي 5 بخش هستش، Visual Page Designer براي طرّاحي گرا�يكي ص�حات وب، HTML Editor براي ويرايش HTMLها و JavaScriptها، Code Editor براي نوشتن Scriptها، Page Preview براي ساختن پيش نمايشهاي local از پروژه‌هاي شما و Live Dat Viewer كه قابليّت Emulate كردن سرورهاي واقعي رو روي شبكهء محلّي شما داره و يا مي‌تونه مستقيماً با Server شما در تماس باشه و اطلاعات رو روي اون Test كنه. در اين ص�حه قابليّتهاي مختل� CodeCharge Studio رو بطور مختصر ببينيد.

چرا بايد اين Package رو بر Editorهاي مشهور ديگه ترجيح بديم؟
1- اين Package داراي امكانات منحصر به �ردي مثل Server Emulator هست. 2- اين Package ارزونه 280دلار براي نسخهء كامل و 150 دلار براي نسخهء خلاصه شده 3- Code Charge Studio تنها محيطي هستش كه به شما اجازه مديريت سايتتون رو كه با زبانهاي مختل� نوشته شده ميده، php و ASP.Net معمولا در كنار هم در برنامه‌هاي مختل� قابليّت است�اده ندارند ولي شما در اين برنامه‌ ميتونيد كدهاي اين زبانهاي مختل� رو به هم لينك كنيد. 4- محيط خيلي ساده‌اي داره و پيچيدگيهاي اضا�ي نخواهد داشت. 5- قابليّت مجتمع شدن با Frontpage2000 هم از امكانات نسخهء كامل اين نرم‌ا�زار است. 6- و در نهايت اينكه بسيار سريع هستش.

محيط سادهء اين برنامه رو در اين تصوير مشاهده كنيد. Code Coloring اين بستهء نرم‌ا�زاري كاملاً استاندارده و خوبيش اينه كه شما اين استاندارد رو در نوشتن همه زبانها يكسان خواهيد يا�ت و ت�اوت رنگها باعث سردرگمي شما نخواهد شد. مي‌تونيد يه نسخهء Trialه 20 روزه رو از اينجا دريا�ت كنيد. روي سايت توليدكنندهء اين نرم‌ا�زار اطلاعات كاملي دربارش هستش. CodeCharge مصار� محدودي خواهد داشت، معمولاً است�اده كردن از زبانهاي مختل� در پروژه‌هاي متوسّط به پايين كار معقولي نيست بنابراين شايد اين Studio هميشه بهترين انتخاب نباشه.
اين ويرايشگر كيمياتك بسيار خوب كار مي‌كنه و قابليتهاي مناسبي داره، چنين Editorي واقعا لازمه حتماً امتحانش كنيد، مطمئنّا خيلي جاها به كارتون خواهد خورد. تنها اشكالي كه داره اينه كه نويسنده �راموش كرده كد shift+U+007A رو هم اضا�ه كنه، البته خيلي‌ها از اين كد اصلاً است�اده نمي‌كنند ولي براي نگارش صحيح بسيار م�يد هستش. [لينك از شاهوطو�اني].
سايت MajidOnline از ه�تهء قبل تلاشش رو براي شروع كردن آموزش ابتدايي Flash MX شروع كرده. در اين ص�حه اوّلين قسمت رو بخونيد. البته تا روزي كه اين سايت به يه سايت كامل و مطمئن تبديل بشه راه درازي مونده ولي تلاششون قابل تقديره.

نويسنده اين سري آموزشهايي آقايي بنام حامد زاهدي‌�ر هستند و در جلسه اوّل صر�اً به معرّ�ي بسيار سادهء Flash پرداختند و اينطور كه نوشتند قصد دارند مرحله اوّل آموزش رو در 10 جلسه تموم كنند، احتمالاً انتظار ديدن قسمتهاي بسيار بزرگي رو در جلسات بعدي بايد داشته باشيم. دلايل نه چندان موجّهي براي آموزش از طريق Interface نسخهء 5 ارائه شده كه من به شخصه نمي‌پسندمش. لحن نوشتن و ريتم نواختنش بسيار عاليه اگر همينطور پيش بره و بخش علمي عميقتري داشته باشه قابل است�اده خواهد بود.
سردر سايت Valyard نوشته If you want something to be done, Do it yourself. نمي‌دونم خيلي دلم مي‌خواد اينطوري نباشه ولي وبلاگهايي كه معمولاً خيلي �عّال كار مي‌كنند هميشه مشكلات غيرقابل پيش بيني براشون پيش مياد، اين اصلاً يه تئوري دقيق نيست بلكه تجربه اينجوري نشون ميده، وبلاگهايي كه هم �عّال هستند و هم عمرشون خيلي زياده (در زمينه كامپيوتر) انگشت شمار هستند. دليل وبلاگ نويسي تخصّصي براي هركسي ممكنه �رق كنه. Valyard.ru وبلاگ يكي از Flash Designerهاي روسي بود كه يه زماني توي سال 2000 يكي از جوايز Designing رو برده بود، سايتش يه Category خوب از بهترين سايتهاي Flash Base بود و به عنوان وبلاگ هر روز در بخشهاي مختل� سايتهاي تازه و جالبي رو معرّ�ي مي‌كرد، من به شخصي واقعاً است�اده مي‌كردم.

اين سايت از ابتداي اين ه�ته براي مدّت نامعلومي تعطيل شده و معلوم نيست كه دوباره راه بيا�ته يا Domainش و بقيه امكاناتش ب�روش برسه. اكنون با ورود به سايت ايشون نوشته كوتاهي مي‌بينيد كه ميگه: "Valyard.ru براي مدّت غير مشخّصي تعطيل شد، ترا�يك زياد، زمان زياد و پول زيادي مصر� شد بدون هيچ درآمد، پشتيباني، آينده و اميدي. همه ا�راد اطرا� من كوته‌نظر، كندذهن، حريص، بدذات و كينه توز هستند، از همه چيز و همه كس متن�ّرم، از زندگي از مردم و از اين هواي سرد لعنتي، كي مي‌خواد اين پروژه رو از اين به بعد اداره كنه؟". ط�لك خيلي بهش بدگذشته، مي‌دونيد اين دوستمون از همون وقتي كه توي روسيه توي اون جريان گروگان گيري و قتل‌عام وحشيانه يكي از دوستاش رو از دست داده اصلاً از اين رو به اون رو شده، قبلش با وجود مشكلات مالي‌اي كه داشت سايت رو �عّال نگه داشته بود ولي بعد از اون حادثه وحشتناك ديگه اميدي نداشت تا اينكه آخرش هم سايتش رو تعطيل كرد. خيليا مي‌گن علم بردهء سياسته، خيليا علم و سياست رو كاملاً جدا مي‌دونن ولي تا حالا نشنيده بودم كسي بگه علم قرباني سياستهاي توسعه طلبانه شده.

Tuesday, November 19, 2002

در آخرين روزهاي رأي گيري براي بهترين وبلاگهاي �ارسي هستيم. من �كر مي‌كنم به عنوان يكي از نامزدهاي شركت كننده بايد از آمار ارائه شده درس بگيرم. تا اين لحظه وبلاگ WebTag با 23 رأي در رتبه سوّم قرار گر�ته، اين تعداد يعني اينكه �قط يك بيستم يا 5% خوانندگان اينجا به اين وبلاگ رأي دادند، اين يعني اينكه 19 بيستم يا 95% از بازديدكنندگان اين وبلاگ مطالبش رو درجه يك نمي‌دونن. البته ورود اين وبلاگ به مرحله دوّم براي آمار گيري مناسبتر بود ولي در اون زمينه هم حداكثر آمار به 10+ و -90 مي‌رسيد كه بازهم هرگز قابل قبول نيست. من به عنوان نويسنده اينجا بايد خودم رو مسئول بدونم تا اشكالات اين وبلاگ رو ر�ع كنم. خب WebTag به دليل كمبود آمار به هيچ وجه بسته نخواهد شد چراكه همين ورود اون به مرحله دوّم به معني استقبال خوانندگانش بوده. سعي خواهم كرد در پايان رأي گيري با آمار دقيق يه نظرخواهي كامل اينجا قرار بدم تا مشخّص بشه براي تغييردادن وضعيت نگارش در اين WebLog به چه چيزهايي و چه ا�رادي نيازمنديم. با توجّه به اينكه تجربه نوشتن مشترك خوب جواب داده در وبلاگهاي بزرگ به احتمال زياد يكي دوستان داوطلب رو براي همكاري دعوت خواهم كرد. تا اون زمان اگر يادتون ر�ته رأي بديد www.topweblogs.com.
مسئوليت پذيري يعني اين، در اين نوشته بنده درباره سايت جالب SWFTools نوشتم و سهواً لينك مربوط به اون رو با يك اشكال تايپي ارائه كرده بودم. امروز با تعجّب نامه‌اي از مدير اين سايت دريا�ت كردم كه خيلي مؤدّبانه اين خطا رو به من گزارش كرده بود و درخواست تصحيحش رو داشت. عجيبه! قبل از اينكه يكي از خوانندگان اينجا درباره اين اشكال صحبت بكنه ايشون براي من e-mail زدند، من به اين مي‌گم مسئوليت پذيري، وقتي مدير يه سايت با برّرسي Referrerهاش به وبلاگ من مي‌رسه و با ديدن اين اشكال حتّي وقتي يك كلمه هم از زبون اينجا متوجّه نميشه به من تذكّر ميده كارش قابل تحسينه و من از اين به بعد به سايت مورد نظر علاقه‌مندتر خواهم شد. آ�رين.
Marcos Weskamp يه Component تازه نوشته كه به طرز باورنكردني‌اي بدون اشكال كار مي‌كنه. ZoomPane همونطور كه از اسمش پيداست يه Component براي Zoom كردن روي اشيائ مختل�ه. ‌ZoomPane به شما امكان ايجاد يه Thumbnail هم ميده. قابليّت لينك كردن اشياد مختل� بسيار ساده‌ست. از اينجا سورس كامل و FLA مورد نياز رو دريا�ت كنيد و اگر خواستيد نمونه‌اي از كار رو هم در اين ص�حه ببينيد. Component اصلي رو هم از اينجا دريا�ت كنيد. [لينك از Flashblog].
Peter Hall امروز چيز جالبي نوشته بود، شما وقتي نسخهء جديد beta از Flash Player رو نصب كنيد قابليّتهاي جديدي مثل ارسال HTTP Headerها خواهيد داشت، Peter نوشته بود كه تونسته با نوشتن يه كد Self Generator براي يه Flash Movie ساده توسّط PHP كش� كنه كه تنها Headerهاي MIME قابل دريا�ت توسّط بخشهاي Self Generated هستند. ['HTTP_SERVER_VARS['HTTP_ACCEPT$ اين Header نمي‌تونه نگارش اصلي �رستنده رو كش� كنه. اين كار براي ا�زايش قابليّت كنترل و Customizable كردن Headerها در نسخهء جديد Flash Player ايجاد شده ولي قابليّت است�اده از Headerهاي پيش �رض رو گر�ته. توجّه كنيد كه در نسخهءهاي قبلي Headerهاي توسّط Browser �رستاده ‌مي‌شدند و مي‌شد روشون خيلي كارها انجام داد (البته با JavaScript يا ساير Scriptهاي داخل ص�حه و خارج از Flash) ولي نسخهء جديد اين امكان را مي‌دهد كه Flash Movie به عنوان يك شيئ MIME مستقيماً Headerها را با دستورات getURL يا loadMovie ارسال كند، در واقع اشكال در اينجاست كه نميشه دو تا Header با يه اسم ارسال كرد، Header مخصوص Browser اطّلاعات Flash Movie رو نداره و Header مربوط به Flash Movieاطلاعات Browser رو نداره. شايد به سادگي نشه اين نكته رو تصحيح كرد. خبر وقتي بدتر ميشه كه ب�هميد حتّي با Remove كردن Flash Player اين امكان از روي سيستم شما حذ� نميشه، به دليل تغيير در رابط اصلي Browser به سادگي نمي‌تونيد از دست اين اشكال رها بشيد (!) [لينك از Peter on MX]
Wirst PDA يك ساعت جديد از توليدات Fossil، يه miniPDA هم هست و بخش جالبش اينه كه براي اوّلين بار روي اين ساعت Palm OS نصب شده. نسخهء 4.1 از Palm OS روي اين ساعت با دو مگابايت حا�ظه و ص�حهء كوچك 2 رنگ امكاناتي بيش از يك ساعت ساده رو �راهم كرده. طرّاحي زياد خوشگلي نداره ولي بسيار ساده ميشه ازش است�اده كرد. كليدهاي كوچكي تنها براي Navigation در اطرا� قرار گر�ته و ص�حهء خود ساعت Touch Pad هم هست. شما به سادگي با انگشتتون مي‌تونيد گزينه‌هاي رو انتخاب كنيد و اگر خواستيد ص�حه رو Disable كنيد و در هنگامي كه از ساعت به عنوان PDA است�اده نمي‌كنيد نمايشگر ساعت و تاريخ رو با امكاناتي گرا�يكي كاملاً س�ارشي شما نمايش خواهد داد. اين ص�حه درمورد امكانات اين ساعت چيزهايي نوشته. درباره امكانات اتصال به اينترنت يا قيمتش اطلاعي ندارم ولي اگر به زودي امكان است�اده از Palm OS 5 روي ساعتها هم �راهم بشه و بتونيم روي ساعتمون Flash Player هم نصب كنيم ديگه اوج تكنولوژي همراه خواهد بود. [لينك از JD].
مدّتها پيش تجربهء خريد مجلّات كامپيوتري ايراني در من با شكست مواجه شده بود و تقريباً مطمئن شده بودم كه توي اين مجلّات چيز بدرد بخوري پيدا نخواهد شد، ولي كماكان مجلّه علم الكترونيك و كامپيوتر رو بخاطر تبليغاتش مشترك بودم. البته اين مجلّه هم از وقتي شمارهء 300ش منتظر شد و قيمتش به 1500 تومن رسيد ديگه چنگي به دل نمي‌زنه، وقتي پيش خودتون �كر مي‌كنيد يه مجلبه علمي براي كاري علمي �رهنگي هم از شركتهاي طر� قراردادش پول تبليغ مي‌گيره و هم از شما يه جوري نظرتون دربارش تغيير مي‌كنه، اين مجلّه به جاي اينكه قيمتش با ا�زايش تبليغات كاهش پيدا كنه ا�زايش پيدا مي‌كنه! ديروز روي پيش خون كيوسك روزنامه �روشي روبروي شركت جلدهاي خوشگل مجلّات چشمم رو گر�ت و نهايتاً با توجّه به سر�صلهاي عناوين شماره 116 مجله رايانه رو انتخاب كردم. از يه طر� خيلي ناراحتم كه پولم رو حروم كردم و از يه طر� خيلي خوشحالم كه اين مجلبه تونست من رو توي تصميم استوار كنه كه حالا حالاها نميشه در ايران انتظار انتشار رسانهء علمي و پربار داشت.

نمي‌تونم بگم كه كاملاً مجلّه بدرد نخوري بوده، اتّ�اقاً در نگاه اوّل همه رو جذب خواهد كرد، عناوين و خطوط اوّل نوشته‌هاي كه شما براي مرور مي‌خونيد كاملاً راضيتون خواهد كرد ولي وقتي به جزئيّات نگاه مي‌كنيد و با دقّت همه چيز رو برّرسي مي‌كنيد كاملاً طرز �كرتون عوض ميشه. تبليغات چيز خوبيه ولي چيزي كه باعث مو�ّقيّت يك رسانه خواهد شد صداقت و بي‌غرضي اون در بيان اخبار و تحليل اونهاست، در مقالاتي كه نويسندگان ثابت اين نشريه مي‌نويسد بطور واقعاً مبتديانه‌اي سعي شده محصولات تبليغاتي‌ خاصّي پيشنهاد شوند، متأسّ�انه محصولات مذكور همه از كارايي پاييني هم برخوردارند ولي نماينگي‌هاي ايراني بدليل امكان خريد ارزان آنها از كشورهاي شرقي سرمايه‌گذاري سودآوري در موردشون در ايران كرده‌اند. به قسمتي از نوشته با عنوان "ويژگيهاي دوربينهاي ديجيتال برتر" كه در نظر اوّل بنده رو بسيار جلب كرد توجّه كنيد: "... همراه با رشد روزا�زون دوربينهاي ديجيتال توليدكنندگان مختل�ي در توليد اين محصول به كار شده‌اند و سعي در بكار گيري تكنيكهاي روز جهان در دوربينهاي ديجيتال مي‌باشند از جمله كمپانيهاي توليد كننده دوربينهاي ديجيتال مي‌توان به كمپاني Zoltrix اشاره نمود كه علاوه بر دوربينهاي ديجيتال در طرّاحي 55 محصول متنوّع كامپيوتري نيز �عّاليت دارد. دوربين Cute Cam توليد كمپاني زولتريكس ... هر چه دوربين ديجيتال توانايي پيكسل بيشتري داشته باشد عكسهاي شما داراي كي�يّت بالاتر خواهند بود معمولاً وضوح 640x480 و 800x600 داراي كي�يّت بالا و مناسب جهت عكسبرداري مي‌باشد، دوربين Cute Cam زولتريكس داراي وضوح 800x600 است. ... اكثر دوربينها داراي �لاش مي‌باشند Cute Cam زولتريكس هم داراي �لاش بر روي خود مي‌باشد" ! شما چي مي‌گيد؟ اين ويژگيهاي دوربينهاي ديجيتال برتر بود؟ وضوع بالا يعني 800 در 600 پيكسل؟! ديگه هر كسي كه كمي درباره قطعات كامپيوتر اطلاعات داشته باشه مي‌دونه كه Zoltrix شركتيه كه �قط پسمونده تكنولوژيكي شركتهاي ديگه رو مي‌دزده و قطعاتي با كي�يّت بسيار پايين توليد مي‌كنه كه اصلاً بي احترامي به مصر� كنندگانه وارد كردن اين قطعات. معمولاً قطعه‌هاي اين مارك مدّت كوتاهي عرضه مي‌شن و اين به خاطر ظر�يّت محدود قطعات دزدي هستش. حالا دوربين Cute Cam از Zoltrix به عنوان دوربين ديجيتال برتر خونده ميشه؟!! مطمئنّا تأثير تبليغاتي اين نوشته براي دوستاني كه زياد با بازار و داستانهاش آشنايي ندارند بسيار زياد خواهد بود. در مقاله‌اي با عنوان ماشينهايي با راندمان بالا سعي شده بسيار عجولانه MotherBoard پيشنهادي براي پردازشگرهاي جديد AMD رو مدل Asus A7V266-E/AA معرّ�ي كرده و براي مدرك اعلام شده كه اين MainBoard تنها MainBoardي هستش كه AMD براي آزمايش پردازشگرهاش است�اده كرده و تنها اين بورد بر روي سايت اين شركت به عنوان بورد پيشنهادي معرّ�ي شده. خب ما مي‌دونيم كه اينطور نيست، MainBoardهاي Elight و همينطور Gigabyte كه در ايران نمايندگي دارند امتيازهاي بسيار بيشتري از نمونه‌هاي Asus دارند. در ص�حه ديگري تبليغ دوص�حه‌اي و بزرگي از همين MainBoard قرار داره و همينطور در بخش ديگر مقاله كه درباره پردازشگرهاي Intel مطلب نوشته بود به هيچ وجه به MainBoard خاصّي اشاره نشده. اين در من به عنوان يه خواننده اين تصوّر رو پيش مي‌ياره كه نويسنده قصد داشته يه جوري اسمي از اين MainBoard به ميون بياره، خود مقاله كه اصلاً داراي بار علمي بالايي نيست هم با لوگوهاي بزرگ و تصاوير غير ملزوم پر شده و اگر كاملاً حذ� هم بشه در كل نشريه تأثيري نخواهد گذاشت. در مقاله‌اي با عنوان "�لش �راتر از انيميشن" كه يه عكس قديمي از Jerremy Allair رو هم وسط ص�حه گذاشته در قسمتي نوشته شده "Flash MX با دارا بودن ويژگي‌اي به نام Flash Remoting همه چيز را تغيير داده است، اين ويژگي به برنامه Flash شما اجازهء ..." طرز نوشتن نويسنده كاملاض نشون ميده كه طر� اصلاً نمي‌دونسته Flash Remoting يه نرم‌ا�زار مستقل هستش و به عنوان Interface در سمت Server-Side و به عنوان Developer در سمت Client-Side عمل مي‌كنه، ايشون هنگام ترجمه مطلبي كه اسمي هم ازش نبردند به اين توجّه نكردند كه بايد درباره مطالبي بنويسند كه خودشون تجربه كردنش، وقتي Flash Remoting در ايران وارد نشده يعني ايشون هم ندارنش و بدترين كار اينه از چيزي كه ندارن صحبت كنن! متوجّه هستيد كه؟

من كه ديگه خسته شدم از بس در هر مجلّه كامپيوتري يه تاريخچه از ويندوز خوندم، �كر كنم تنها مقالاتي كه ترجمه نيستند همين نوشته‌هاي تكراري هستند كه اصلاض هيچ سودي كه ندارند بسيار بسيار هم تكراري به نظر ميان. من �كر مي‌كنم ديگه اون دوارن گذشته كه شما ص�حاتي پراز عكسهاي بي‌ربط و همينطور مارجينهاي بزرگ و �ونتهاي درشت داشته باشيد و روي جلدتون بزنيد با 150 ص�حه مقاله ثابت، به نظر شما مقاله كيلوييه؟ �قط كا�يه مجلّه رايانه رو ورق بزنيد ببينيد تصاوير بزرگ چطور حجمهاي بخشهاي مختل� روي اشغال كردند، تصاوير سياه و س�يد روي كاغذ زرد رنگ و همينطور با كي�يّت بسيار پايين در عكّاسي و چاپ، اين عكسهاي اصلاً رغبت نگاه كردن در شما ايجاد نخواهد كرد و �قط به عنوان عنصري كه حجم مقالات رو ا�زايش ميده است�اده شده. همونطور كه عرض كردم ديگه اين دوران گذشته كه اينطوري بشه سر خوانندگان رو شيره ماليد. نوشته‌هاي اين مجلّه جالب هستند وقتي شما تا نيمهء مقاله‌اي رو خونديد و مطمئن هستيد كه نويسنده تا ايجا همه چيزهايي كه در ذهنش بوده رو گ�ته ولي اينكه چطور مي‌تونه يه ص�حهء كامل ديگه مطالب بي‌ربط بگه تا ص�حه مربوطه پر بشه بخش جالب ماجراست.

به هيچ وجه قصد تحميل نظرم رو ندارم ولي به عنوان يه خواننده اين مجلّه چيزي نيست كه من در برابر هزينه‌اي كه مي‌پردازم قصد دريا�تش رو داشته باشم. مقاله‌هاي خوبي هم پيدا ميشه در اين نشريه مثل "اكنون وقت بازي است" يا بخش "كارگاه لينوكس" ولي در برابرش مقالات بي است�اده‌اي مثل غنا در تكاپوي توسعه يا "چگونه كلمه عبور ويندوز را حذ� كنيم" هم وجود داره. در اين مجلّه شما برّرسي كارتهاي گرا�يك جديد رو مي‌بينيد كه همه اطلاعات ناقص ارائه شده روي خيلي ساده با ر�تن به يه سايت كوچيك اينترنتي پيدا خواهيد كرد حدود دو ماه پيش چيپهاي Radeon 9700 به بازار اومدن كه رقيب GeForce 4 TI4x00 هستند، در اين مقاله سعي شده مدلهاي قديمي ATI براي رقابت ارائه بشه و كارتهاي برگزيده همه از نمونه‌هايي باشند كه نماينگيهاي �عّال در ايران دارند. به نظر من اين سبك نگارش اعتماد بين ما و مجلّه رو از بين خواهد برد. من يا شما مي‌تونيم با كمي دقيق شدن روي مطالب چندين ساعت درباره معايب اين نشريه صحبت كنيم، معايبي كه كاملاً محاسن اون رو پوشونده. من به هيچ وجه به شما پيشنهاد نمي‌كنم كه مشترك اين نشريه بشيد. شما با ورود به سايت rayanehmag كه سايت رسمي اين نشريه است با پيغان "شماره 114 منتشر شد" مواجه مي‌شويد در حاليكه شماره 116 در حال حاضر رو بروي من هستش، با يه حساب سرانگشتي ميشه گ�ت كه بيشتر از 3 ماهه كه اين سايت Update نشده، به نظر شما رسانه‌اي كه مسئوليّتي در قبال ارائه مطالبش و همينطور پشتيباني از اونها نداره و اونهم مطالبي كه كمتر از 40% م�يده و اونهم وقتي كه هزينه اين كار رو از شما داره مي‌گيره، يه رسانه م�يد هستش؟ اگر بد نوشتم شرمنده‌ام.
نمي‌دونم چرا نوشتن درباره mySQL برام مبهم بود، يكي از دوستاي عزيزم، حميد چند وقت پيش گ�ت كه روش نصب MySQL رو توضيح بدم. خيلي سعي كردم كه با امتحان كردن روشهاي مختل� دقيقاً متوجّه بشم كه مشكل از كجاست و دقيقاً كجا رو مشكل داره. روش نصب MySQL بر روي Windows بسيار ساده‌ست و مخصوصاً روي Windowsهاي برپايه NT. گرچه هنوز مطمئن نيستم مشكل اين دوستمون حل بشه ولي خيلي ساده روش نصب رو مي‌گم.

شما براي نصب MySQL نسخهء مجّاني كه 3.X.x باشه نياز به دريا�ت Package حاوي برنامه‌هاي مورد نياز از سايت MySQL.com داريد. براي حالت حاضر كه نصب روي Windows باشه شما بايد يا Package اصلي Windows Binaries رو دريا�ت كنيد. Binaries Direbution داراي �ايل Setup براي نصب ساده هستش. از طر�ي مي‌توني Source Distrebution رو هم دريا�ت كنيد كه Source كامل اين سرويس كه قابل Compile كردن با Visual C ++ 6.0 هستش. براي حالت ساده شما Package اصلي Binaries Windows رو دريا�ت مي‌كنيد. بعد از باز كردن �ايل ZIP و اجراي Setup.exe برنامهء نصب همه تنظيمات را بطور Automatic انجام خواهد داد و با توجّه به نوع سيستم عامل Windows شما Serverهاي لازم رو براي اجرا در اختيارتون قرار ميده. تنها سؤال مهمّي كه از شما پرسيده خواهد شد محلّ نصب هستش كه بطور پيش�رض C:\MySQL هستش.

اگر از WindowsXP است�اده مي‌كنيد نيازي به Restart كردن سيستم نداريد در اين حالت. بعد از پايان نصب با �رض نصب در محلْ پيش �رض به دايركتوري C:\mysql\bin تشري� ببريد و �ايل winmyadmin.exe رو اجرا كنيد. اين كنسول اصلي كنترل mysql هستش كه البته زياد پيشر�ته نيست. اگر براي اوّلين بار اقدام اجراي اين برنامه كرده باشيد در ابتدا از شما Username و Password اصلي پرسيده مي‌شود، شما هر Username و Paswordي كه دوست داريد رو براي Accountاصلي پايگاه داده‌تون وارد كنيد. بعد از اين كار يه علامت چراغ راهنمايي با چراغ سبز كنار ساعت روي tray ديده ميشه كه نشون از سلامت سيستم شما و اجراي صحيح MySQL داره. تمام!

Throubleshooting
اشكالاتي كه ممكنه پيش بياد يا قرمز شدن چراغ راهنماييه كه نشون ميده سرور شما up نيست و يا كارنكردن صحيح اين سرور، به نكات زير توجّه كنيد.

- بعد از نصب و اجراي winmyadmin.exe اين برنامهء در دايركتوري Startup شما قرار مي‌گيره كه هر د�عه با بالا اومدن Windows اجرا ميشه. اگر شما بعد از نصب سيستم رو Restart كرديد ممكنه در حالت خاصّي اين عمل انجام نگيره و شما مجبور باشيد خودتون يه Shortcut توي Startup Folder بسازيد. توجّه كنيد كه بعد از Restart ويندوز �ايل winmyadmin.exe رو اجرا مي‌كرد و دقيقاً همون اتّ�اقي مي‌ا�تاد كه شما بطور دستي انجام داديد.

- در Windowsهاي برپايه NT برنامهء اصلي MySQL بصورت سرويس اجرا ميشه، در ابتدا امتحان كنيد ببينيد در بين Proccessهاي حاضر برنامهء mysql.exe يا mysql_nt.exe درحال اجرا هست يا نه، بعد از بخش control panel > Administrative tools > services كنترل كنيد ببينيد سرويس mysql درحال اجرا مي‌باشد يا نه. اگر اين دو مورد صحيح باشن بايد چراغ شما سبز باشه وگر نه در سلامت سيستمتون شك كنيد.

- توجّه كنيد كه تا قبل از اجرا شدن winmyadmin.exe به هيچ وجه Server شما up نيست. براي آزمايش روش كار Serverهم حتماً بعد از نصب كامل و قصد است�اه يك Restart انجام دهيد مخصوصاض كاربران Window 2000 و Windows 9X. تنظيمات اصلي MySQL همونطور كه مي‌دونيد در �ايل my.ini در دايركتوري Windows يا Winnt است، براي تغيير تنظيمات به اونجا تشري� ببريد يا winmyadmin.exe رو اجرا كنيد، يا روي اون چرا راهنمايي كليك كنيد و Show me رو انتخاب نماييد. در اين حالت كنسول اصلي MySQL Service روبروي شماست، در TABهاي اصلي my.ini Setup رو انتخاب كنيد، شما اينجا هم مي‌تونيد �ايل my.ini رو ويرايش كنيد.

- يه اشكال احمقانه بعضي وقتها پيش مياد كه اگر شما در دايركتوري پيش�رض يعني C:\mysql اقدام به نصب كرده باشيد از آ‹ چشم پوشي خواهد شد ولي در غير اين صورت سرور شما عمل نخواهد كرد. در همون تب my.ini Setup اوّلين �يلد نوشته Base Dir بعضي وقتها برنامهء نصب بجاي Backslash از Slash اينجا است�اده مي‌كنه :O اگر برنامهء نصب شما هم اين اشتباه رو انجام داده تصحيحش كنيد. در �ايل my.ini شما براي pathها از Slash است�اده مي‌كنيد ولي خارج اون در سيستم Windows بايد از Backslash است�اده كنيد. نويسندگان برنامهء نصب خيلي زيادي Linux كار بودند و يادشون ر�ته اين رو درست كنند.بعد از اينكه اين كار رو انجام داده يه بار Serviceتون رو Restart كنيد و يا اگر باز نشده كلّا سيستم رو Restart كنيد.

- راستش چيز ديگه‌اي به نظرم نمي‌رسه بجز اينكه اگر Server صحيح براي شما انتخاب نشده هم در همون تب my.ini Setup مي‌تونيد سرور مورد نظرتون رو انتخاب كنيد، اگر با تغيير دادن Serverو اجراي جدّد سرور غير صحي بلايي سر سيستمتون بياد بنده چيزي رو گارانتي نمي‌كنم. براي Windowsهاي 2000 Pro و XP Pro شما به mysqld-nt نياز داريد و براي Windowsهاي 98 و ME و XP Home به mysqld. ساير Serverها براي كاربردهاي خاصّ مثل اجرا كردن چند سرور mySQL يا اجراي موازي به همراه load balancing هستش كه توضيح دادنش اينجا غير ضروريه.

اگر دقيقاً نتونستم توضيح بدم خوشحال مي‌شم مشكل اصلي رو بيان كنيد تا در موردش صحبت كنيم. MySQL يك سرويس Data Base عالي و سريع هستش كه براي Solutionهاي متوسّط به بالا عالي كار مي‌كنه، آخرين نگارش يعني سري 4 كه مجّاني نيستش از Unicode هم پشتيباني ميظكنه و سرعتش نسبت به نسخه‌هاي 3.x دوبرابره، ولي خود نسخه 3 كه هم OpenSource هستش و هم سريع كاملاً مجّاني قابل دريا�ته. حتّي رابطهاي ODBC هم براي است�اده از API ها و ISAPI داره. به قيا�هء كوچيك و رايگانش توجّه نكنيد خيلي از پايگاهاي داده بزرگ و رسمي از اين DB است�اده مي‌كنند و قابليّتهاش همه رو حيرت زده مي‌كنه. درباره نسخه مجّاني پشتيباني خاصّي وجود نداره ولي نسخهء اصلي پشتيباني كامل و امنيّت بسيار بالايي داره. قابل نصب بر روي همه نگارشهاي IIS و PWS و همينطور Apache و Apache 2.0 هستش. �راگيري روش كار با اون هم بسيار ساده‌ست.

Monday, November 18, 2002

در نوشتهء قبلي به اين نتيجه رسيديم كه حركت به سوي است�اده از تكنولوژيهاي گرا�يك سه بعدي كه با كارتهاي گرا�يكي امروزي قابل دسترس مي‌باشد امري اجتناب ناپذير براي تكنولوژيهاي برپايه World Wide Web است. آيا رقيب جديدي خواهد تونست با �رمتهاي گرا�يكي و Interactive امروزي مانند macromedia Flash مقابله كند؟ آيا جديدترين محصولات macromedia براي پشتيابني از دنياي سه بعدي كه هنوز كسي ازشون خبر نداره در آخرين لحظه همه رقبا رو شكست خواهد داد؟ تا چه حد macromedia در اجراي برنامه توليد Flash 3D كه در DEVCON 2002 وعده داده شده عملپذير خواهد بود؟ صحنهء رقابت بسيار جالب است، رقابتي م�يد و سازنده. يكي از ابزارهايي كه از هم اكنون براي بدست آوردن سهمي از بازار تلاش مي‌كند Anark Studio است.

Anark چيست؟
Anark يك تكنولوژي Plug-in Base و سازگار با همه Platformهاي حاضر است، اين تكنولوژي در يك سال گذشته با چندين تغيير بزرگ به رشد خود ادامه داده و اكنون يكي از كاملترين استانداردهايي است كه حر�ي براي گ�تن دارند. با شباهت بسيار با ساير تكنولوژيهاي گرا�يكي، Java Applet و JVM يا Flash و Flash Player يا Director و Shockwave Player، اين سيستم از روش مشابهي پيروي مي‌كند. مو�ّقيّت اين روش در حال حاضر كاملاً تضمين شده‌ست و سهولت و سادگي است�اده از آن در انتشار سريع آن كمك خواهد كرد. Anark �رمت گرا�يكي و برنامه نويسي جديدي است كه در درجهؤ اوّل براي ص�حات Web نوشته شده ولي قابليّتهاي زيادي براي ارائه در بخشهاي ديگر مانند آموزش از طري� كامپيوتر، تبليغات، توليد CDها و برنامه‌هاي گزارشي دارد. Plug-in كوچكي دارد (در حدود 3 مگابايت) و تقريباً همه قابليّتهاي جديدترين كارتهاي گرا�يكي امروزي را پشتيباني مي‌كند. شما با Anark صحنه‌هاي سه بعدي و Interactive مي‌سازيد و كي�يّت و سرعت اجراي تصاوير آنقدر عالي هستند كه شايد براتون باور كردني نباشه. براي اينكه راحتتر در اين مورد صحبت كنيم ابتدا سري به سايت Anark.com بزنيد.

نصب ابتدايي Anark
شما ابتدا نياز به نصب Plug-in مربوطه داريد، اين Plug-in همانطور كه درباره Flash به نام Flash Player قابل دسترس بود، دربارهء Anark به نام Anark Client قابل نصب است. از اين ص�حه به سادگي مي‌تونيد جديدترين نسخه از Anark Client رو نصب كنيد. در حال حاضر Anark تنها از سيستمهاي Windows و Macintosh پشتيباني مي‌كند ولي هيچ محدوديّتي براي آيندهء اين سيستم در پشتيباني از Sun Systems و Linux OSs وجود ندارد. بعد از نصب شما نياز داريد كه Performance مورد نيازتون رو در تنظيمات Anark Client مشخّص كنيد. هم Internet Explorer و هم Netscape Communicator پشتيباني مي‌شوند. بعد از اينكه مرحله سادهء نصب رو پشت سر گذاشتيد دوباره به سايت Anark.com تشري� ببريد و كمي منتظر شويد تا Movie بالايي سايت Load شود. بله! براي معرّ�ي �كر كنم كا�ي باشه! به حالت عكس‌العمل Movie و محيط به مكان‌نماي Mouseتون توجّه كنيد. آيا باوركردنيه كه اين Movie پيشر�ته و سه بعدي رو در يك WebPage ساده ببينيد؟ هنوز موا�ق نيستيد كه آينده تكنولوژيهاي گرا�يكي Web به دست دنياي سه بعديست؟

از حق نگذريم Anark خيلي خوب شروع كرده، پشتيباني گرا�يكي اون از تراشه‌هاي و جلوه‌هاي سه بعدي جديد باعث شده كه بيشتر بار �عّاليت به عهده سيستمهاي Client قرار داده بشه و ارتباطات و اطلاعات با حجم كم و سرعت بالا ردّ و بدل بشه. درسته كه 3 مگابايت دربرابر 300 كيلوبايت Flash Player حجم بالاييه و حدّاقل 100 كيلوبايت براي يه Movie سادهء Anark هم به نسبت Movieهاي بسيار كم حجمتر Flash بالا به نظر ميان، ولي تكنولوژيهاي جديد ارتباطي، خطوط پر سرعت و همينطور ارتباطات BroadBand صحّهء اين ماجرا هستند كه در دنيا براي است�اده از اين تكنولوژي امكانات مورد نياز در دسترس است. بدون شك نه تنها جلوه‌هاي گرا�يكي بسيار تازه‌اي قابل خلق هستند بلكه انعطا� پذيري بسيار بالايي در توليد Movieهاي Anark خواهيم داشت.

Anark در عمل چه خواهد كرد؟
در اين ص�حه از سايت رسمي Anark مي‌تونيد چند تا نمونهء كار از توليدات Anark را مشاهده كنيد. البته همونطور كه گ�تم سير تكاملي اين برنامه رو به بالا بوده بنابراين كارهاي جديدتر بسيار جذّابتر از ساير كارها به نظر ميان. Glass Logo رو ببينيد يا نمونهء Octo. اينها به خوبي نشان خواهند داد كه با حجم كم اطلاعات و است�اده از تكنولوژيهاي جديد، گرا�يكهاي بي نظيري ساخته خواهند شد.

Anark براي ساخت Movieهاي Interactive.
همونطور كه Flash بدون Action Script بسياري تواناييهاي خود را از دست خواهد داد، Anark هم با همراه شدن با يك زبان برنامه‌نويسي قوي كه بي‌شباهت با C Syntax و همينطور اشياء VRML نيست قدرت بسيار زيادي به دست آورده. شما مي‌تونيد Obejct ها رو برنامه‌ريزي كنيد و Eventها رو Handle كنيد و خيلي از ارتباطهاي پيشر�ته بين اطلاعات و رابط كاربر رو با دستورات اين زبان برنامه‌نويسي انجام دهيد. �راگيري نبايد مشكل به نظر رسد و برنامه‌ريزي اين اشياء براي يه WebPage بصورت 3D بسيار هيجان انگيز خواهد بود. Anark از تكنولوژيهاي روز صوتي و تصويري (Audio و Video) پشتيباني مي‌كند و قابليّتهاي ارتباط با پايگاههاي داده را دارد، اين امكانات از ابتدا قابل است�اده هستند كه از لحاظ Interactive استاندارد Anark را بسيار قدرتمند كرده‌اند، شايد بتوان گ�ت استاندارد Anark يك محيط سه بعدي با پشتيباني از امكانات 2D هم هست.

پشتيباني از Anark؟
بزرگترين سايتي كه اكنون از تكنولوژيهاي سه بعدي است�اده مي‌كند و ميشه گ�ت كه كم كم به يكي از كاملترين مراجع علمي در اين زمينه تبديل مي‌شود think3D است. اين شركت با نام big3D اكنون يكي از شركتهاي پشتيباني كننده از Anark است. اين ص�حه رو ببينيد، پس اين �رمت چندان هم ناشناخته نيست، يكي از اوّلين شركتهايي كه از اين تكنولوژي پشتباني كرد شركت nVIDIA بود كه براي يك Trailer سه بعدي در مورد چيپهاي جديد Quadro4 به Anark اجزاه عرضهء اندام داد. از اينجا مي‌تونيد اين تبليغ رو ببينيد. شركت nVIDIA روي سايت وبش بخشي رو به نمايش ص�حات وب با تكنولوژي جديد Anark اختصاص داده كه تقريباً با ورود Anark اجرا شده است. جديدترين Trailer و شايد حالا بهتر باشه بگيم كه WebPageي كه با تكنولوژي Anark ساخته شده و شايد يكي از بهترين نمونه‌ها براي معر�ي امكانات جديد GeForce 4 است. اين ص�حه رو در اينجا ببينيد. پشتيباني از اين استاندارد با �عّاليتهاي Active توليد كنندهء اون هر روز از طر� شركتها و ارگانهاي مختل� بيشتر ميشه بايد ديد در آينده در رقابت واقعي آيا Anark زنده خواهد ماند يا خير. احتمالاً تا اينجا به خوبي با قابليّتهاي اين تكنولوژي گرا�يكي سه بعدي آشنا شديد و حالا ...

AnarkSudio®


How we can become an AnarkistØŸ
Movieهاي Anark چگونه توليد مي‌شوند؟ Anark نرم‌ا�زاري به نام AnarkStudio دارد. اين نرم‌ا�زار مانند ساير نرم‌ا�زارهاي Developer مثل macromedia Flash يا Swish يا Director مي‌تواند Movieهاي سازگار Anark را توليد كند و آنها را داخل ص�حات Web شما قرار دهد و هر كسي از بازديدكننده‌هاي شما با داشتن Anark Client خواهد توانست Movie سه بعدي شما را ببينيد. شما مي‌توانيد از Anark Movies بصورت المانهاي جدا از هم در تگهاي Object است�اده كنيد، مي‌تونيد تبليغاتي با اين تكنولوژي بسازيد و يا يك سايت وب كامل رو تنها بر پايه يك Movie از Anark بنا كنيد. Linkها، ديالوگهاي گ�تاري، صدا و همه چيز سه بعدي خواهد بود. كاربران مانند هر محيط سه بعدي ديگري در Movieشما قدم مي‌زنند و روي هر چيزي كليك مي‌كنند، اطلاعات آنطور كه شما برنامه‌ريزي خواهيد كرد به نمايش در خواهند آمد.

AnarkStudio برنامهء كامليه، خيلي خوب طرّاحي شده و با برطر� كردن يه سري اشكالات اينتر�يسي ميشه گ�ت كه كاربرد ساده‌اي داره. محيط كار بسيار شبيه ساير برنامه‌هاي طرّاحي سه بعدي‌ست. براي اينكه كاملاً آشنا بشيد مي‌تونيد از اين ص�حه يه نسخهء كامل ولي Trial از AnarkStudio رو Download كنيد. در حال حاضر تنها نسخهء مخصوص Windows قابل دريا�ت است. شما براي است�اده از جلوه‌هاي پايه‌اي به كارت گرا�يكي‌اي با حدّاقل تراشهء nVIDIA Geforce 2 MX نياز داريد. كارتهاي جديدتر از ساير توليد‌كنندگان هم قابل است�اده هستند. Anark Client در است�اده از بهترين رابطها بسيار هوشمند عمل مي‌كند ولي نمي‌توان از اين چشم‌پوشي كرد كه nVIDIA يكي از سرمايه‌گذاران تصميم گيرنده در اين زمينه است، پس اگر از مصر� كنندگان چيپهاي ATI هستيد و اشكالات جزئي در اجراي Movieها مي‌بينيد زياد نگران نباشيد، Anark براي ادامه حيات بايد همگاني باشد و اينطور خواهد شد. Anark Studio امكان ساختن Movieهاي وابسته به Anark Client را دارد و همينطور مي‌تواند از ساخته‌هاي شما Screen Saver بسازد و همينطور آنها را در Applicationهايي مانند Projectorهاي Flash جاي دهد تا به سادگي اجرا شوند. البته اين امكان آخري در نسخهء Trial حاضر قابل دسترس نيست. از اين ص�حه مي‌تونيد چند تا از Screen Saverهاي ساخته شده با Anark رو دريا�ت كنيد.

سؤال بزرگ اينجاست كه آيا Anark خواهد توانست دوست عزيزي به اسم Flash رو از ص�حه خارج كنه؟ من �كر مي‌كنم خيلي زوده كه بخوايم به اين سؤال پاسخ بديم. بايد ديد macromedia چه جادويي از كلاه اسرار آميزش بيرون خواهد آورد تا جواب مشترياني مثل ما رو براي است�اده از تكنولوژيهاي 3D و همينطور در رقابت با استانداردهايي مانند Anark بده. البته هنوز Anark توسّط w3c تأييد نشده و همونطور كه گ�تم بايد محصول نهايي بسيار پيشر�ته‌تر از ايني باشه كه الآن مي‌بينيم ولي سياستهاي پياده شده شايد آشكار نباشند.
ما هميشه از Flash طر�داري كرده‌ايم و اون رو به عنوان كاملترين و انعطا�‌پذيرترين �رمت گرا�يكي برنامه‌پذير و Plug-in Base مورد ستايش قرار داديم، اين مقام به حق در اختيار macromedia Flash قرار داره ولي سؤال اينجاست كه آيندهء اين محصول به كجا خواهد رسيد؟

think 3D


تا حالا توجّه كرديد كه macromedia Flash حتّي در آخرين نگارشها به حدّاقل امكانات سيستم قناعت مي‌كند و اگر كامپيوتري وجود داشته باشد كه بتواند سيستم عاملي به همراه يك Browser اينترنت 32بيتي اجرا كند حتماً خواهد توانست flash Player و جديدترين نسخه‌هاي آنرا براي ميزباني و نمايش �ايلهاي Sockwave Flash نصب كند. حالا به اين توجّه كنيد كه صنعت تصويرسازي، شركتهاي توليدكننده سخت ا�زارهاي گرا�يكي جزو اجزاي لاين�ك كامپيوترهاي ما در خانه و اداره هستند. حتماً انقلاب سال 2000 بر روي تراشه‌هاي گرا�يكي رو به خاطر داريد، وقتي nVIDIA در چيپستهاي GeForce 3 خودش از سريعترين CPUهاي آنزمان از لحاظ راندمان كاري جلو زد همه متوجّه شدند كه Chipهاي گرا�يكي منقلب شده‌اند. كارتهاي گرا�يكي قدرتمند با چيپستهاي استاندارد بسيار قوي، با حا�ظه‌هاي بالا روي كامپيوترهاي اكثر ما نصب شده‌اند، رابطهاي استاندارد Direct3D و OpenGL اكنون روي همه سيستم‌عاملهاي جديد پشتيباني مي‌شوند. ATI Radeon Dual 9700 و nVIDIA Quadro4 و همينطور GeForce 4 و از طر�ي چيپهاي Pinnacle و Matrox امپراطوري عظيمي ايجاد كرده ‌اند كه شايد بتوان گ�ت با غولهاي بزرگ تجارت ريزپردازنده‌ها از لحاظ تكنولوژيكي قابل رقابت هستند. محصولات پيشر�ته با قيمتهاي پايين باعث �راگير شدن تكنولوژي خواهد شد. چيپهاي ارزان قيمت GeForce 2 MX و Radeon VE يا Radeon 7000 و 7500 روي ضعي�ترين كامپيوترهاي امروز نصب مي‌شوند كه توانايي آنها در رقابت با رقباي يك سال گذشته‌شان 1000 درصد ا�زايش يا�ته. شما تنها با 40 دلار كارتي منطبق بر پردازنده GeForce MX با پشتيباني DDR Memory مي‌خريد! از اين ساده‌تر؟

كمي به قبل بازگرديم، وقتي تكنولوژيهاي 3D پابه عرصه كامپيوترها و سرگرميهاي خانگي گذاشتند باز هم انقلاب ديگري بوقوع پيوست، همه جوانب زندگي تكنولوژيك و شايد هنري دانشمندان با تكنولوژيهاي سه بعدي در هم آميخت بطوريكه اكنون آنها غير قابل ان�صال هستند. سؤال اينجاست چرا روياي 3D Web هنوز جامهء عمل نپوشيده؟ SVG 3D و VRML تلاشهاي شكست خورده‌اي براي ورود به اين دنيا بودند، هر دو منسوخ شدند، نه به خاطر كي�يّت بلكه به خاطر كارايي. مشكل ديد سه بعدي نيست، در سال 1993 شناسوندن ديدگاه 3D به كاربران كاري بسيار مشكل بود، ولي امروز خردسالترين كاربران كامپيوترهاي شخصي با سرگرميهاي Action و First Person و سه بعدي آشنايي دارند، براي آنها كنترل مكان‌نماي موس در يك Web Page سه بعدي چندان مشكل نخواهد بود. جديدترين Effectهاي 3D و تواناييهاي تازه‌ء كارتهاي گرا�يكي و از طر�ي بالار�تن سرعتهاي ارتباطي ديگر بهانه‌اي را براي حجيم بودن �ايلهاي 3D و همينطور Hostهاي مت�اوت، قبول نخواهد كرد. آيا اكنون كه براي است�اده از قابليّتهاي كارتهاي گرا�يكتون در ص�حات Web راهي نداريد سرخورده شديد؟

macromedia براي همراه كردن Flash با تكنولوژيهاي Client Base گرا�يكي شايد داره بيش از حد تأمّل مي‌كنه. من به شخصه چه به عنوان يه طرّاح چه به عنوان يه كاربر بسيار علاقه‌مند هستم كه اين تغيير هرچه زودتر انجام بشه، بدون شك به زودي شاهد ورود اخبار Flash 3D به عنوان محصول تازه و يا بخشي از Macromedia Flash خواهيم بود تا اون زمان كسب تجربه در طرّاحي صحنه‌هاي Interactive بسيار سودمند خواهد بود، امّا Director برنامهء كامليه، مژده ورود نسخهء MX هم بسيار قابل توجّه هستش. Shockwave شايد هنوز Plug-in پرحجمي براي ص�حات وب داره ولي اگر توجّه كنيد كه اين plug-in قابليّت اجراي صحنه‌هايي تحت Direct3D و OpenGL رو داره نظرتون تغيير خواهد كرد، بازيهاي سه بعدي بسياري هستند كه از امكانات (هر چند ابتدايي) كارتهاي گرا�يكي شما براي توليد صحنه‌هاي سه بعدي است�اده مي‌كنند. رابط Shockwave و همينطور زبان برنامه‌نويسي Lingo به شما اجازه مي‌دهد �ايلهاي SHW رو با پشتيباني از اشيائ سه بعدي و كاملاً استاندارد بيا�رينيد. 6 مگابايت حجم Plug-in در macromedia Shockwave هنوز براي ما زياده و شايد بهتر باشه Director رو براي توليد نرم‌ا�زارهاي StandAlone تنها بگذاريم. امّا تواناييهاي دنياي كارتهاي گرا�يكي بسيار �راتر از اين هستند، نياز به �رمتي هست كه پويايي عمل داشته باشد، پويايي عمل كه با جديدترين تكنولوژيهاي گرا�يكي سازگار باشد و پشتيباني از كارتهاي گرا�يكي جديد در صدر قرار دهد. Anark Studio مدّعي است كه او نسل بعدي Flash خواهد بود كه جاي آنرا اشغال خواهد كرد!

بسيار جسارت خواهد خواست اگر كسي ادّعا كند كه خواهد توانست جاي Macromedia Flash را در بين ص�حات وب اشغال كند. Anark حدود يكسال است كه به �عّاليت در توليد تكنولوژي جديد براي تصاوير گرا�يكي روي Web مشغول است. آيا Anark همه آنچه كه ما براي يه شي�ت بزرگ در تكنولوژيهاي Interactive و Multimedia در Next Generation نياز داريم در اختيارمون قرار ميده؟ به گزارش ويژه WebTag از تكنولوژي Anark در post بعدي توجّه كنيد.

Sunday, November 17, 2002

خيلي خوبه، اكثراً موا�قند كه سيستم تبليغاتي اينجا مي‌تونه يه استاندارد باشه، هيچ كدوم از دوستان گلايه‌اي از روش كار سيستم نداشتند. اميدوار كننده‌ست! روش درست كردن اين تبليغ بسيار ساده‌ست، كا�يه Source اينجا رو يه نگاه بندازيد، خيلي راحت كد مربوطه رو پيدا خواهد كرد (Open Source B-)). همونطور كه قبلاً هم گ�تم براي Show و Hide كردن قسمت مورد نظر از Styleها است�اده شده و ميشه گ�ت JavaScript اصلاً نقش لازمي در اين ميون نداشته، دوستاني كه درباره اين سيستم و ارتباط اون با JScript سؤال كردند بايد بدونند كه هيچ ارتباط مستقيمي وجود نداره، شما به راحتي مي‌تونيد نقش JScript رو در اين ميون حذ� كنيد. سيامك عزيز درباره خذ� كردن Borderهاي پنجره Advertisement سؤال كردند. ببينيد موضوع اينجاست كه اين اصلاً يه پنجره تازه نيست، بنده يه المان DIV ساده رو با positionاي به مقدار absolute تركيب كردم كه حاصل قابليّت انتقال اون به هر نقطه بدون در نظر گر�تن مختصّات ساير المانهاست، به اين صورت به نظر مي‌رسه كه پنجره مورد نظر در لايه‌اي بالاتر از ساير قسمتها ديده ميشه. بنابراين اصلاً پنجرهء تازه‌اي در كار نيست كه قصد حذ� Componentها و منوها و Borderها رو داشته باشيم.

امّا سيامك خان عزيز قصد دارند پنجره‌اي داشته باشند كه بدون هيچ يك از Componentهاي ويندوز نمايش داده بشه، خب براي اين كار 2 راه وجود داره. راه اوّل حذ� كردن همه المانها با است�اده از خاصيّت hide و show not است كه در همه Componentهاي ويندوز وجود خواهد داشت، آدرسهاي اشياء رو مي‌تونيد از توي هر Referenceي كه براي HTML و JavaScript نوشته شده پيدا كنيد. (O'Rielly HTML Full Reference رو پيشنهاد مي‌كنم). به راه دوّم كه ابتكاري‌تره توجّه كنيد، اگر پنجره مورد نظر يه پنجره جديد با ابعاد مشخص هستش (مثل پنجره‌هاي حامل Movieهاي Flash) براي بازكردن از خاصيّت fullscreen=true در IE و fullscreen در NN است�اده كنيد و اگر پنجره تازه‌اي نداريد خصوصيّت پنجره حاضر رو به fullscreen تغيير بديد، بعد از اون با مشخصّات width و height ابعاد پنجره‌تون رو در خود سند تغيير بديد. توجّه كنيد كه وقتي پنجره رو fullscreen مي‌كنيد همه قسمتهاي اضا�ي حذ� خواهند شد و پنجره به اندازه ماكزيموم حدّ Resolution پنجره ميزبان در خواهد آمد، در اين هنگام با تغيير اندازه پنجره‌ها در IE ديگر Title و Borderها به پنجره ا�زوده نخواهند شد و شما يه پنجرهء كاملاً س�ارشي داريد. NetScape Navigator يا netScape Communicator هر دو اين مسئله رو تصحيح مي‌كنند و از اين روش براي حذ� همه Componentهاي پنجره‌ها در NN نمي‌تونيد است�اده كنيد ولي در IE چرا. يادتون نره كه حتماً يك كليد Close در پنجره‌تون داشته باشيد، چون با حذ� شدن Title بار كليدهاي Close و تغيير اندازه‌ها هم حذ� خواهند شد. نكتهء ديگري كه بايد بهش توجّه كنيد قسمت حذ� ScrollBar� عمودي است كه مقادير قابل قبول با توجّه به سيستم عاملها و Browserها مختل� مت�اوت مي‌باشند، مخصوصاً در Windows XP آدرس Componentهاي ScrollBarهاي IE 6.0 كاملاً تغيير كرده. حتماً در ابتدا با appVersion و appName نوع سيستم Client رو تشخيص بديد و با توجّه به اون مقادير مورد نظر رو تنظيم كنيد.

اين روش نشون دادن پنجره‌ها جالبه ولي استاندارد نيست، تا حدّ امكان سعي كنيد براي پنجره‌هاي اصلي و كاربردهاي رسمي از اين روش است�اده نكنيد.
اين كاملاً درسته! Computer World وبلاگ مهران طاهري يكي از وبلاگهاي بسيار �عّال هستش با مطالب جالب و عمومي درباره كامپيوتر، به بخث تخصّصي خاصّي تعلّق نداره ولي مطالبش بسيار جذّاب و �راوونه، من هم حدس مي‌زدم كه حتماً عنوان اين وبلاگ رو بين 5 وبلاگ برتر ببينم امّا ... بخونيد ببينيد مهران درباره مرحله دوّم چي نوشته.